17 aug. 2015

Varmt och stickat till hösten

Vi har varma soliga sommardagar, äntligen får man väl säga, men det kommer nog en höst så småningom oberoende om vi vill eller inte
Och när vädret blir svalare behöver man en "varmare" väska också ;o) så jag har gjort en i ylle

 Jag stickade först ett större stycke i slätstickning av ett vinrött yllegarn som lämnat över från någon gammal tröjstickning och sen tovade jag det i tvättmaskin (garnet var alltså inte super wash) av det som lämnade kvar efter tvätten sydde jag helt enkelt en väska. Broderade med yllegarn lustiga rosett-blommor

 Jag hittade ingen knapp som jag tyckte passade så jag virkade en i stället, också knäpplänken är virkad

 Det finns ju så fina färdiga väskhandtag i konstläder att köpa, men jag gjorde mina själva av ett ylletyg ämnat för kostymer (bra att man har ett ordentligt tygförråd med både det ena och det andra att ta till, hi hi)

 Försökte efterapa de handtag som finns att köpas

Här har vi botten av väskan

 Baksidan fick också broderier

 Insidan är smårutig och fickorna har fått en spets i övre kanten

En lite större ficka på andra sidan som har både spets och linnetyg i övre kanten

Gjorde en "stickning" med mörkblått yllegarn runt öppning av väskan som avslutning. Ja så får hösten komma då när väskan är klar :o) men ingen brådska för jag njuuuuuter av solen och värmen

6 kommentarer:

  1. En kjempefin "vinterveske" du har laget. Så fin design, stoffer, og flott med alle detaljene... som veskehåndtakene, broderiene, knappen, og lekker innside med blonde på lommen. :-)

    SvaraRadera
  2. Suloinen! Talvella töytyy olla lämmin laukku, muuten huulipunat jäätyy. Minulla on kaksi villapaitaa huopuneina ja niistä samansuuntaisia ajatuksia. Sitten joskus. Ihan kaupan veroiset hantagit olet tehnyt. Ja nuo hienot tikkaukset tekevät niin viimeistellyn ja huolitellun ilmeen laukulle.

    SvaraRadera
  3. Tosi kiva kassi. Kanattaa hyödyntää neuleitakin materiaalina. Hieno idea.

    SvaraRadera
  4. Åå så fint! Sonen gav mig hans maskintvättad ylletröja för att gör-vad-du-vill, och dethär är ju något jag kunde göra också! Inte kan jag så snyggt men något...

    SvaraRadera
  5. Kyllä, talvella pitää olla lämmin laukku, muuten tulee kylmä:)
    Kaunis ja niin lämpöisen näköinen laukku, kahvat ovat ihan ostokahvojen veroiset, kivat kirjailut!

    Mukavaa sunnuntaita!

    SvaraRadera