24 sep. 2010

Färgbrist

De flesta av er känner säkert till och kanske även prövat att färga yllegarn i microvågsugnen med saftpulvret Kool-Aid och vet att man får fantastiska färger på garnet

I suppose you know that you can dye wool-yarn in the micro-wave-oven with Kool-Aid Tänkte att bomullstyg borde väl också fungera på samma sätt, är ju trots allt ett naturmaterial det också

Well, I tought it would work out with cotton fabric too and I´d to try
Men oj så besviken jag blev. Här ovan ser ni exempelvis mitt vita bomullstyg i grönt saftspad just utkommet ur micron
But no, I got very disappointed. Above you see my white cotton fabric in a green bath
Efter den sedvanliga sköljningen och tork så blev det gröna tyget blekt ljusgult (det mittersta på bilden ovan) och de två tygerna jag färgat starkt röda bleknade till svagt rosa.........hmmmmm!!!!! Egentligen borde jag inte vara besviken överhuvudtaget för jag är ju faktiskt galen i ljusa pasteller, men då förväntningarna var starka färger är jag besviken i allafall fast jag vet att jag kommer att ha nytta av dessa
And the same fabric between the two pink ones in the photo above.......very light!!!!!!!! And the two red ones turned pale too

Som jämförelse droppade jag lite färg på vitt garn också och in i micron med det. Efter en ordentlig sköljning och torkning blev garnet att se ut såhär (pulverpåsen på bilden är den jag använde till garnet), vilken skillnad på färgmottagligheten!!!!!!!!! Nästa steg blir väl att testa hur vitt ylletyg uppför sej i sällskap av Mr Kool-Aid.
Öskar alla ett finfint veckoslut! Kramelikram
Comparatively I´d to try to drop dye some wool-yarn too, and look at the different result, so powerful red colour!!!!!! I would have to test some wool fabric too and see if they work together.
Nice weekend to you! Hugs

3 kommentarer:

  1. Det var ju trevligt att få ta del av dina experiment.

    SvaraRadera
  2. Kool-Aid och karamellfärger fungeraar bara på proteinfibrer, dvs, pälsdjursfibrer och silke. Kan också fungera på nylon. För bomull och andra vegetabiliska eller växtfibrer måste man använda färger anpassade för detta. Trist att du inte kände till detta. Så synd att göra av med färg i onödan. Kool-Aid växter ju inte på träd här i Sverige precis.

    SvaraRadera
  3. Alltsååå...min vita fläck i allmänbildning bara växer med åren...jag trodde man skulle ha MAT i micron!! Intressant med microfärgning, tygerna blev ju fina fast dom dom inte skulle bli pastelliga. Garnet blev riktigt bra det oxå! Ha det bra i regnet, är själv på väg till arbetet.

    SvaraRadera